La temàtica sobre una hipotètica independència de
Catalunya i la seva situació davant la Unió
Europea (UE), des de les vessants del Dret Internacional
Públic i l’argumentació jurídica.
L'art. 4.2 del
Tractat d'Unió Europea (TUE) és del tot indeterminat i abstracte. Els qui
s'acullin a aquest articulat demostraran no només poques llums jurídiques, sinó que en virtut de la seva concepció sobre
Dret de la UE deambularan i es perdran en la via morta de
l’ontologia política. Entenc que la
UE no és encara una unitat política, si de cas és un projecte
que ara per ara no es contempla sinó en les aules universitàries a partir de
les propostes de J. Habermas. A manca d’articles específics, clars i precisos,
tant en el TUE com el el Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE), ens ha de
prevaler l'argumentació jurídica i el Dret Internacional Públic. D'acord amb
Hans Kelsen, la supremacia del Dret Internacional Públic sobre el domèstic o
intern, pel que fa al dret a l'autodeterminació es podria iniciar la seva instrumentalització a partir de l'art. 10.2, Constitució
Espanyola (CE), sobre drets fonamentals que la Constitució reconeix,
-no indica el termini “recull”- i que s’interpretaran a la llum dels tractats
internacionals. Pel traç de l’estela del Dret Internacional Públic, a
tenor de l’art. 1, del Pacte
Internacional de Drets Civils i Polítics (PIDCP), es determina el dret a la
lliure determinació de tots els pobles. Aquest tractat internacional té força
vinculant, té força de llei, i és en
vigor des de 1976, i subscrit per l'Estat espanyol, però no és aplicable a Catalunya perquè no és cap colònia ni menys un Estat, característiques bàsiques del Dret Internacional Públic.
Insistirem. No hi
ha cap article ni en els successius TUE ni en els TFUE que estableixi un
supòsit similar en el qual una part d'un Estat es vulgui independitzar d'aquest
Estat. Com tampoc hi ha cap argumentació jurídica fonamentada per “analogia”
perquè senzillament es tracta d'ex novo. Si no hi ha cap argument per “analogia”,
en canvi sí que en l'esfera de l'argumentació hem trobat fonaments d'argumentació “a contrario”.
Cal destacar, com a
motor d'arrencada, el fet històric de la desaparició de l'antiga República
Democràtica Alemanya que es va desintegrar amb la caiguda del mur de Berlín, el
1989. Quan la RDA
es va integrar a l'antiga República Federal Alemanya (RFA) no només es van
variar fronteres. Alhora va haver transfusions de població d'ambdues parts del
nou territori, i a més, l'estructura
política de l'antiga capital de Bonn es va traslladar a la nova capital de
Berlín (que havia estat la capital de l'Estat de la RDA ), procedint literalment a
la liquidació de la RDA. Es
va passar de la RDA
a la RFA
recobrant l'essència de l'Estat d'Alemanya, un nou Estat a efectes formals i
materials. Curiosament cap Estat membre de la UE va obstaculitzar la reunificació alemanya ni
menys el seu ingrés a la UE
perquè es va entendre que l'antiga RFA ja era un Estat membre (de la UE ) pel qual se li va adherir
altre Estat, el de la RDA.
No caldria subratllar de nou el significat d'Estat que comporta una població que viu en un
territori delimitat i gaudeix de sobirania política, sinó és sobre l'evidència
que Catalunya ja té població i territori inserits a la UE. Els ciutadans de
Catalunya són europeus en essència i pertanyen a la UE. Li faltaria sobirania
que automàticament la obtindria en l'instant que s'independitzés de l'Estat
espanyol, configurant-se en un nou Estat de la
UE , a contrario de la nova Alemanya, del 1989.
La població i el territori de Catalunya formen part ja de la UE des de 1986. La seva
sobirania absorbida per l'Estat espanyol fins el dia de la Independència ,
suposaria abandonar la titularitat formal d'espanyols que l'Estat antic havia afegit als catalans. Per tant, si d'un Estat s'ha creat dos Estats,
tampoc caldria tornar a sol · licitar l'entrada a la UE per ambdues parts, i per
això a contrario, de la RDA
i RFA, Catalunya, cas d'independitzar-se, no quedaria fora de la UE.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada